مناسبتها - کانون هادیان امت (مسجد امام هادی قم)



 


هفته نیروی انتظامی گرامی باد

هفته نیروی انتظامی گرامی باد

ایران کشورى باستانى است که در بیش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشیان اولین بنیانگذار سیستم حکومتى گسترده امپراطورى مى باشد. از آنجا که هر حکومتى نیازمند به نظم و امنیت مى‌باشد در نتیجه کشور ما انواع سیستمهاى ایجاد نظم و امنیت را در طى تاریخ مورد آزمایش قرار داده است.

اما سیستم نوین ایجاد نظم و امنیت داخلى یعنى سازمان پلیس در ایران به حدود یکصد سال پیش مربوط مى‌‌باشد. شاه قاجار ناصرالدین شاه در سفرهاى سه گانه خود به اروپا و مشاهده پلیس نوین در آن کشورها و با استخدام یک مستشار بلژیکى به نام کنت دو بینو اولین سیستم پلیسى جدید را در ایران پایه گذارى نمود. این پلیس در طى یکصد سال گذشته و تا پیروزى انقلاب اسلامى در بهمن سال 1357 از فراز و نشیبهاى متفاوت برخوردار بوده است.

پلیس ایران براى مدتهاى طولانى از دو قسمت مهم پلیس شهرى و ژاندارمرى (مرزى و روستایى) تشکیل شده بوده، کمیته انقلاب اسلامى نیز به عنوان یکى از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت داخلى و دفاع از ارزشهاى انقلاب در داخل کشور در بعد از پیروزى انقلاب به این مجموعه افزوده شد. کثرت نیروهاى پلیس در بعد از انقلاب و ضرورتهاى ادغام این نیروها باعث شد تا در سال 1370 با تصمیم مجلس شوراى اسلامى این سه نیرو در یکدیگر ادغام و سیستم پلیس واحد به وجود آید. براساس قانون جدید، پلیس ایران جزیى از ستاد نیروهاى مسلح و وابسته به وزارت کشور و در تبعیت از رهبرى معظم انقلاب قرار دارد.

پلیس جدید ایران در سه بخش تقریباً مستقل فرماندهی، حفاظت و اطلاعات و سازمان عقیدتى سیاسى تشکیل شده است. حوزه فرماندهى و حفاظت و اطلاعات تقریباً در ساختار سیستم پلیس کلیه کشورهاى جهان مشترک مى باشد. اما وجود سازمان عقیدتى سیاسى از ویژگیهاى سیستم پلیس ایران محسوب مى‌گردد. این سازمان موظف است تا در بعد اعتقادی، سیاسى نسبت به حفظ دستاوردهاى ارزشهاى انقلاب و ایجاد روحیه دیندارى و اخلاق متناسب با تعلیم دین اسلام که حفظ حرمت انسانها از جمله اصول اساسى است اقدام نماید.

 


عید سعید فطر مبارک باد

روز عید فطر است. روز چیدن میوه های شاداب فطرت که بر شاخسار یک ماه بندگی و امساک از خوردن و آشامیدن، روییده است؛ روز شکرگزاری از نعمت رمضان و سفره گسترده اش، که همه جانهای تشنه را از سبوی تشنگی خویش، سیراب گردانید؛ روز سپاسگزاری از میزبان این ضیافت است که زنجیرها را از دست و پای جان، گشود و بر دست شیاطین بست، تا میهمانش آسوده تر بتواند در بارگاهش سجده کند. امروز عید رهایی از بند نفس است؛ عید برازندگی در محضرخداست.مهربان پروردگارا! به پاسداشت مهرورزی تو، روزه گرفتم و اکنون به نماز فطرت پاک می روم و در آبی رحمتت روح و جان می شویم و تن پوش آمرزش بر تن می نمایم. در این لحظه های سبز استجابت، شاخه های نخل آرزو را در دست می گیرم و ظهور موعود آخرین را از تو می خواهم. امید دارم که آن را عیدی این روز بزرگ قرار دهی

 

عید فطر ، عید آسودگی از آتش غفلت ورهیدگی از زنجیر نفس ، بر میهمانان سی روز بندگی مبارک باد.

 

 

 

 عیدسعید فطر 
عیدآسودگی از آتش غفلت و رهیدگی
از زنجیر نفس، بر میهمانان
حضرت حق مبارک باد.

 

«عید فطر روزى است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است
و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان
را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم
او بنشینند و ادب بندگى بجاى آرند، چشم امید به درگاه او دوزند
و از خطاهاى خویش پوزش خواهند، نیازهاى خویش به نزد او آرند و
آرزوهاى خویش از او خواهند و نیز آنان را وعده و مژده داده است که هر
نیازى به او آرند، برآوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از
مهربانى و بنده‏
نوازى، بخشایش و کارسازى در حق
آنان روا دارد که گمان نیز نمی‏برند


‌شب قدر؛ چه فرخنده شبی‌

ماه مبارک رمضان با ارزشها و برکاتش بر ما جاری است و هر کس به قدر پیمانه خویش می تواند از این رود جاری پربرکت بهره گیرد و بی تردید سرچشمه این رود آسمانی را می توان در شب قدر یافت .‌از آیات قرآن به خوبی استفاده می شود که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده‌ ‌است: " شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن. (بقره /185 ) و ظاهر این تعبیر آن است که‌ ‌تمام قرآن در این ماه نازل گردید. و در نخستین آیه سوره قدر می افزاید: " انا‌ ‌انزلناه فی لیلهِ القدر، ما آن را در شب قدر نازل کردیم‌‌". ‌نزول قرآن در شب قدر همان شبی که مقدرات و سرنوشت انسان ها تعیین می شود دلیلی‌ ‌بر سرنوشت ساز بودن این کتاب بزرگ آسمانی است.‌

 ‌اما در این مورد که بر اساس تاریخ، قرآن کریم طی23 سال بر پیامبر اسلام نازل‌ ‌شده و مغایرت آن با آیات قرآنی، بسیاری از محققان گفته اند قرآن کریم دارای دو نزول‌ ‌بوده است، یکی دفعی و در یک شب تمام آن بر قلب پیامبر نازل شد و دیگر تدریجی که طی23 سال ‌انجام شده است.

 ‌‌لیله` القدر خیر من الف شهر؛ شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر است.‌ ‌این تعبیر نشان می دهد که عظمت این شب به قدری است که حتی پیغمبر اکرم(ص) با آن علم‌ ‌وسیع و گسترده اش قبل از نزول این آیات به آن واقف نبود. ‌سلام هی حتی مطلع الفجر؛ شبی است آکنده از سلامت و خیر و رحمت تا طلوع صبح.‌ ‌هم قرآن در آن نازل شده و هم عبادت و احیاء آن معادل هزار ماه است، هم خیرات و‌‌ ‌برکات الهی در آن شب نازل می شود، هم رحمت خاصش شامل حال بندگان می گردد و هم‌ ‌فرشتگان و روح در آن شب نازل می گردند. بنابراین شبی سراسر خیر و برکت و رحمت‌ ‌است. ‌

شب قدر به این جهت " قدر" نامیده شده که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن‌ ‌شب تعیین می شود، شاهد این معنی سوره دخان است که می فرماید: " انا انزلناه فی لیله`‌‌ ‌مبارکه` انا کنا منذرین فیها یفرق کل امر حکیم"؛ ما این کتاب مبین را در شبی پر برکت‌ ‌نازل کردیم و ما همواره انذار کننده بوده ایم، در آن شب که هر امری بر طبق حکمت‌ ‌خداوند تنظیم و تعیین می گردد( دخان/3 و4‌‌) ‌این بیان هماهنگ با روایات متعددی است که می گوید: در آن شب، مقدرات یک سال‌ ‌انسانها تعیین می گردد و از ارزاق و سرآمد عمرها، و امور دیگر در آن شب مبارک تعیین‌ ‌می شود.‌ ‌البته این امر هیچگونه تضادی با آزادی اراده انسان و مسأله اختیار ندارد چرا که‌ ‌تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگی ها و لیاقت های افراد و میزان ایمان و‌ ‌تقوا و پاکی نیت و اعمال آنها است.‌ ‌یعنی برای هر کس آن مقدر می کنند که لایق آن است، یا به تعبیر دیگر زمینه هایش‌ ‌از ناحیه خود او فراهم شده و این نه تنها منافاتی با اختیار ندارد؛ بلکه تاییدی بر‌‌ ‌آن است.